هم‌سو بودن رسانه و سیاست‌

به گزارش جایگاه خبر، رسانه در یک شرایط بحرانی باید پوشش خبری بحرانی بدهد، چون ما در شرایط جنگی هستیم و بالطبع اخبار موجود نیز حال و هوای جنگی و بحرانی دارند و در این شرایط که مردم بیشتر به رسانه‌های جمعی روی می‌آورند و کارکرد رسانه نقشش از همیشه مهم‌تر است، رسانه‌های رسمی و رسانه‌های معیار باید به سمتی بروند که فضا و مردم را آرام کنند تا مسئولان امنیتی و نظامی بتوانند تصمیمات خودشان را به بهترین شکل اتخاذ کنند. در شرایط جنگی معیار‌های رسانه‌ای باید توسط شورایی مثل «شورای عالی دفاع» که در زمان دفاع مقدس وجود داشت، تعیین شود و رسانه نباید به خودی خود جلوتر از ساختار و سیاست‌های امنیتی کشور حرکت کند، مثلاً در زمان جنگ با عراق به دلیل نبود تکنولوژی ارتباطی اخبار هواشناسی نیز می‌توانست جزء خبر‌های نظامی محسوب شود. امروزه تکنولوژی‌های ارتباطی می‌توانند در مسیری حرکت کنند که مکانیسم‌های نظامی را خدشه‌دار کنند، یعنی در شرایط جنگی همه اعم از مخاطب و رسانه باید کاملاً جنگی تفکر کنند، مثلاً یک رسانه در این شرایط جنگی نباید به موضوعاتی بپردازد که باعث تشویش اذهان عمومی شود، رسانه باید کاری کند تا مردم آرامش داشته باشند. شرایط جنگی یعنی همه ما حال یکدیگر، نیرو‌های نظامی و شرایط اجتماعی را مراعات کنیم و رسانه‌ها نباید سراغ بحث‌های فرعی بروند. رسانه وقتی هم‌جهت با سیاست‌های نظامی و امنیتی کشور باشد می‌تواند افکار عمومی را نیز به همراه داشته باشد، با توجه به اینکه خود مردم نیز در شرایط جنگی مراعات می‌کنند.

به قلم: محمدحسن اسدی طاری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران مرکز

جدیدترین‌ها
پربحث‌ها