ضرورت مدیریت یکپارچه در حوزه گردشگری شهری / استقبال گسترده شهروندان تهرانی از ظرفیتهای داخلی پایتخت

به گزارش جایگاه خبر، دکتر سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، در نشست ارزیابی برنامههای فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در ایام نوروز ۱۴۰۴ و ماه مبارک رمضان، ضمن قدردانی از تلاشهای صورتگرفته در این حوزه، بر لزوم انسجام و مدیریت یکپارچه در حوزه گردشگری شهری تأکید کرد.
وی با بیان اینکه دو ماه گذشته از منظر اجرایی و برنامهریزی جزو مقاطع پرفشار برای مجموعه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بوده است، گفت: عرض خدا قوت دارم به جناب آقای دکتر توکلیزاده و همکاران پرتلاش ایشان در حوزه فرهنگی و اجتماعی، چه در ستاد و چه در مناطق، سازمانها و شرکتها. بهراستی دورهای سخت و پرکار را پشت سر گذاشتهاند.
علوی با اشاره به ویژگیهای کار مؤثر فرهنگی اظهار داشت: یکی از مؤلفههای موفقیت در کار فرهنگی آن است که اقدامات درست در زمان مناسب و مکان مناسب اجرا شود. خوشبختانه این اصل در بسیاری از برنامههای فرهنگی اجتماعی شهرداری در این ایام رعایت شده و حرکتها به سمت بلوغ و پختگی قابلتوجهی رفته است.
وی ادامه داد: تجربه نشان داده تا زمانی که مشارکت درونسازمانی شکل نگیرد، نمیتوان انتظار مشارکت مردمی داشت. اینکه امروز شاهد همکاری و همافزایی میان واحدهای مختلف در شهرداری هستیم، نشان از ارتقاء بلوغ درونی در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارد.
رئیس کمیته گردشگری شورا با اشاره به ساختارهای فعلی مدیریت فرهنگی شهر خاطرنشان کرد: در ابتدای دوره فعلی شورا، یکی از مسائلی که با آن مواجه بودیم، تفکیک نامناسب وظایف بین حوزههای فرهنگی و هنری بود. امیدوارم به نقطهای برسیم که بتوان گزارشهای جامع و یکپارچهای از عملکرد فرهنگی شهر ارائه داد و نیاز نباشد برای بررسی یک برنامه به چندین بخش مختلف مراجعه کرد.
علوی در ادامه به نقش مهم سازمان زیباسازی در همراهی با برنامههای فرهنگی اشاره کرد و گفت: همانند سال گذشته، سازمان زیباسازی نقش مهمی در اجرای برنامههای نوروزی ایفا کرد که جای تقدیر دارد.
وی سپس به تحلیل وضعیت گردشگری شهر تهران پرداخت و اظهار داشت: بر اساس آمارهای رسمی ارائهشده از سوی مجموعههای مختلف، امسال شاهد استقبال چشمگیر شهروندان تهرانی از ظرفیتهای گردشگری داخل شهر بودیم. این نقطه قوت و موفقیتی برای ماست؛ چرا که از ابتدای دوره مدیریت شورا، یکی از دغدغههای ما آگاهسازی شهروندان نسبت به ظرفیتهای گردشگری در محلات و مناطق تهران بود.
علوی افزود: خوشبختانه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، که خانوادهها فرصت بیشتری برای فراغت داشتند، شاهد تحقق این هدف بودیم. این روند حرکتی مثبت است که میتواند تهران را از صرفاً یک مبدأ گردشگری به یک مقصد گردشگری نیز تبدیل کند.
با این حال، وی با انتقاد از نبود انسجام مدیریتی در حوزه گردشگری تأکید کرد: علیرغم پیشرفتهای چهار ساله، هنوز به مدیریت یا حتی برنامهریزی واحد در حوزه گردشگری نرسیدهایم. گزارش اخیر بنده در صحن شورا نیز به همین مسئله اشاره داشت: در حالی که برخی خانهموزهها روزانه فقط ۱۰ بازدیدکننده داشتهاند، برخی دیگر پذیرای بیش از ۵۰۰ نفر در روز بودهاند. این تفاوت، ناشی از مدیریت ناهماهنگ و عدم برنامهریزی هدفمند است.
علوی ادامه داد: در ایام نوروز و رمضان، بعضی مجموعههای گردشگری و تفریحی در ساعت ۸ صبح باز و ساعت ۴ بعدازظهر بسته میشدند، گویی با یک نهاد اداری مواجه هستیم، نه یک مرکز تفریحی. این الگو پاسخگوی نیاز گردشگری نیست.
او در پایان ابراز امیدواری کرد: سال ۱۴۰۴ میتواند سال تثبیت مدیریت یکپارچه در حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران باشد. امروز که ضریب نفوذ این حوزه در میان شهروندان افزایش یافته، ضروری است از این ظرفیت در راستای ارتقای آموزشهای شهروندی و بهرهبرداری از پتانسیلهای محلات استفاده شود.