آنچه مخاطبان اخبار از تاثیرات هوش مصنوعی بر روزنامه نگاری می دانند

این روزها همه جا صحبت از هوش مصنوعی و تحولات اساسی آن در زندگی شهروندان است که ما جنبه های مختلف آن را در روزنامه نگاری بررسی می کنیم. هوش مصنوعی مولد در حال تغییر روزنامه‌نگاری است. مخاطبان انتظارات روشنی از نحوه استفاده از آن دارند.

به گزارش ارتباط امروز، با ظهور هوش مصنوعی مولد در گوشه و کنار زندگی عمومی و خصوصی، اتاق‌های خبر باید با کارکنان خود در مورد نحوه استفاده از آن صحبت کنند و مخاطبان را در جریان تغییر این شیوه‌ها قرار دهند. به همان اندازه مهم: گوش دادن به نحوه تجربه و واکنش مخاطبان به هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری برای کمک به هدایت صنعت به جلو.

رسانه‌های خبری بزرگ در سال ۲۰۲۳ شروع به اجرای سیاست‌های هوش مصنوعی مولد در مواجهه با عموم کردند. با این حال، کار میدانی مداوم ما در چندین کشور نشان می‌دهد که بسیاری از رسانه‌های خبری کوچک‌تر هنوز سیاست‌هایی ندارند.

برخی از کارکنان این رسانه‌های کوچک‌تر فکر می‌کنند عملکرد آنها به اندازه کافی کوچک است که بتوان آن را نظارت کرد و می‌دانند که اعضای کارکنانشان چگونه روزنامه‌نگاری را که منتشر می‌کنند.

اما ابزارهای روزنامه‌نگاری، از دوربین‌ها گرفته تا نرم‌افزارهای ویرایش، به طور فزاینده‌ای هوش مصنوعی را به روش‌هایی در خود جای می‌دهند که گاهی اوقات روزنامه‌نگاران حتی از آن آگاه نیستند. و رسانه‌های خبری اغلب محتوای جمع‌سپاری‌شده را بدون داشتن راهی برای تأیید نحوه‌ی ساخت یا ویرایش آن، ادغام یا بازنشر می‌کنند.

تجربه‌های مخاطبان خبر با هوش مصنوعی مولد در روزنامه‌نگاری

بررسیهای مختلف نشان می‌دهد که اکثر مخاطبان خبر، آگاهی کمی از سیاست‌های هوش مصنوعی سازمان‌های خبری دارند. این نشان می‌دهد که پس از تدوین سیاست‌ها، رسانه‌های خبری باید به صورت فردی یا جمعی، برای کمک به اطلاع‌رسانی و آموزش مخاطبان در مورد رویکرد خود، کارهایی انجام دهند.

بیشتر آنها مطمئن بودند که قبلاً با هوش مصنوعی مولد در روزنامه‌نگاری مواجه شده‌ان و تنها یک چهارم مطمئن بودند که با آن مواجه نشده‌اند.

تقریباً همه (۹۸٪) از مصاحبه‌شوندگان ما گفتند که فکر می‌کنند داشتن سیاست‌های هوش مصنوعی برای سازمان‌های خبری مهم است، اما آنها همچنین سادگی و شفافیت در مورد معنای احتمالی این سیاست‌ها را در عمل می‌خواستند.(۱)

خواسته‌ها و انتظارات مخاطبان خبر و کارکرد روزنامه نگاری تحقیقی

شفافیت اولویت اصلی مخاطبان خبر بود. به طور خاص، مخاطبان انتظار دارند که اطلاعیه‌های شفافیت در همان ابتدای یک محتوا قرار گیرند. مخاطبان می‌خواستند اطلاعیه‌های شفافیت هر بار در موقعیت نسبی یکسانی قرار گیرند تا ثبات و سهولت دسترسی بهبود یابد. آنها همچنین می‌خواستند برچسب‌هایی روی خود محتوا قرار گیرد تا جست و جو را ساده تر کند.(۲)

بسیاری از شرکت‌کنندگان همچنین انتظار داشتند که سازمان‌های خبری نسبت یک قطعه تولید شده توسط انسان را در مقابل تولید شده توسط کامپیوتر یا ویرایش شده توسط کامپیوتر اعلام کنند.

برخی از شرکت‌کنندگان یک نماد جهانی را می‌خواستند که بتواند در همه رسانه‌ها برای نشان دادن محتوایی که با هوش مصنوعی تولید یا ویرایش شده است، استفاده شود.

شرکت‌کنندگان همچنین از پتانسیل شلوغی، با توجه به فضای صفحه نمایش محدود وب‌سایت‌ها (به ویژه در دستگاه‌های تلفن همراه با صفحه نمایش‌های کوچکتر) قدردانی کردند. آنها گفتند که احساس می‌کنند رویکرد مبتنی بر تقاضا می‌تواند مؤثر باشد، که می‌تواند «به سادگیِ نگه داشتن ماوس (یا انگشت) روی آن و ظاهر شدن (یک لایه) و توضیح نحوه استفاده از هوش مصنوعی باشد.

به طور جداگانه، مخاطبان خبر انتظار دارند که روزنامه‌نگاران انسانی پیاده‌سازی هوش مصنوعی را از نزدیک مدیریت کنند. به عنوان مثال، بسیاری از مخاطبان خبر انتظار دارند که انسان‌ها قبل از انتشار، محتوای هوش مصنوعی را بررسی کنند.

حدود یک پنجم از مخاطبان خبری که با آنها مصاحبه شده است انتظار داشتند که روزنامه‌نگاران و سازمان‌های خبری تا حد امکان از هوش مصنوعی استفاده کمتری کنند. نگرانی‌های مربوط به نیروی کار برای این مخاطبان به ویژه مهم بود و آنها قویاً معتقد بودند که هوش مصنوعی نباید برای کاهش هزینه‌ها، تولید ارزان اخبار یا بسته‌بندی مجدد محتوای بی‌کیفیت استفاده شود. بخش کمتری نیز نگران احتمال سوگیری‌های هوش مصنوعی، مسائل مربوط به حق چاپ و حریم خصوصی و هزینه‌های زیست‌محیطی بودند.

مخاطبان همچنین انتظار دارند که سیاست‌های سازمان‌های خبری با تکامل فناوری و تغییر هنجارهای فرهنگی به‌روز شود.

۱ و ۲-https://apo.org.au/node/329601

انتهای پیام/ رسانه ها

جدیدترین‌ها
پربحث‌ها