روابط‌عمومی؛ معماری اعتماد، تسهیل‌گر توسعه

در دنیای امروز، توسعه بدون مشارکت مردم، و مشارکت بدون روابط‌عمومیِ فعال و اثربخش، ممکن نیست. روابط‌عمومی پلی است میان برنامه‌ریزان و مردم؛ میان تصمیم و پذیرش.

هفدهم جولای مصادف با ۲۶ تیرماه، روز جهانی روابط‌عمومی، فرصتی است برای بازاندیشی در جایگاه راهبردی این نهاد در مسیر توسعه پایدار.

در جهانی که سرمایه اصلی، نه منابع طبیعی بلکه اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است، روابط‌عمومی دیگر یک بخش حاشیه‌ای یا صرفاً اطلاع‌رسان نیست؛ بلکه بخشی از ستون‌های توسعه انسانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هر سازمان و هر کشور است.

توسعه، بدون اقناع افکار عمومی، بدون همراه‌سازی ذی‌نفعان و بدون گفت‌وگوی شفاف با جامعه، به سرانجام نمی‌رسد. اینجاست که روابط‌عمومی نقش بی‌بدیل خود را ایفا می‌کند: به‌عنوان حلقه واسط مردم و حاکمیت، شهروند و سیاست‌گذار، رسانه و واقعیت.

روابط‌عمومی امروز باید توان تحلیل روندها، شناسایی دغدغه‌ها، طراحی پیام‌های راهبردی، و روایت شفاف عملکردها را داشته باشد. در غیاب روابط‌عمومی حرفه‌ای، حتی بهترین برنامه‌ها و طرح‌ها، قربانی سوءتفاهم و بی‌اعتمادی خواهند شد.

در سطح سازمانی نیز، توسعهی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی بدون حضور فعال روابط‌عمومی ممکن نیست. از اعتمادسازی کارکنان گرفته تا برندینگ سازمان، از مدیریت بحران تا مسئولیت اجتماعی، همه و همه در گرو روابط‌عمومی هوشمند، اخلاق‌مدار و کاربلد است.

روابط‌عمومی، تسهیل‌گر توسعه است؛ چون توسعه یعنی مشارکت، و مشارکت یعنی شنیدن، دیدن، اقناع، گفتگو و همراه‌سازی… و این‌ها همه جوهره وجودی روابط‌عمومی است.

این روز، تجلیل از نیروهایی است که پشت صحنه می‌مانند، اما در خط مقدم ارتباط، روشنگری و تعامل، بی‌وقفه تلاش می‌کنند. روز جهانی روابط‌عمومی، یادآور این واقعیت است که در مسیر توسعه، روابط‌عمومی نه همراه، بلکه پیش‌ران است.

انتهای پیام/ منبع: ارتباط امروز، اکرم شعبانی، یادداشت امروز

جدیدترین‌ها
پربحث‌ها