ایجاد “آستانگی ذهنی”، فریب بزرگ رسانهای
به گزارش جایگاه خبر، ایجاد “آستانگی ذهنی” یعنی ذهن را درگیر یک ماجرا (راست یا دروغ) کرده و آنقدر آن ماجرا را گسترش دهی که ذهن، هر لحظه آمادهی پذیرش آن ماجرا باشد و هر چیز با ربط و بیربطی را در مسیر وقوع آن ماجرا تحلیل کند و هر رویدادی را مطابق آن ماجرای کاشتهشده در ذهن، دریابد و تحلیل کند.
✅️فرض کنید فردی وارد خانهای متروک و خالی شود و چند تن از دوستانش از وجود “جنّ” در این خانه سخن کنند… این فرد صدایی که در اثر وزش باد به چارچوب میخورد را ساده نخواهد انگاشت.
🔸️ حال، برای او هر سایه و صدایی، نشانهای وحشتآفرین از حضور موجودی ماورائی است!! چرا؟
🔸️چون ذهن در “آستانگی” پذیرفتن یک توهّم قرار گرفته است.
✅️ ادعای “انحلال الحشد الشعبی” که به دروغ به خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتسب شده بود، محصول همین “آستانگی ذهنی” است.
🔸️ در گزارش این خبرگزاری، اشارهای به انحلال سازمان الحشد الشعبی نشده است اما بمباران تبلیغاتی که از سوی رسانههای گوناگون انجام گرفته، کافی بوده تا تیتر: “الحشد الشعبی به نیروهای رسمی عراق ملحق خواهد شد”،
توسط کانالهای خبری مجازی اینچنین ترجمهی ذهنی شود: “انحلال حشد شعبی”!!
🔸️پیشتر، همین کانالها در دام یک کلیپ پخششده از شبکه الرشید افتاده و همین تیتر را زدند: “الحشد منحل شد”!
🔸️آنان هر سایه و صدایی را به آنچه در ذهنشان کاشته شده و به مرز آستانگی رسیده، تأویل میکنند!!
🔸️ “تصویب قانون الخدمة و التقاعد”، “سفر سردار قاآنی به بغداد”، “تصمیمات درونسازمانی الحشد”، “انتقال تجهیزات جنگی سرایا السلام از محدوده شهری به غیرشهری” و هر خبر دیگری را با حذف تمامی ساختارهای فکری و میدانی، به یک خبر معنا میکنند: “انحلال حشد”!
✅️این “آستانگی ذهنی” شاید یکی از بیماریهای بزرگ در عرصهی رسانهای باشد و هرگز محدود به موضوع انحلال حشد شعبی نیست.
✅️در موضوع مذاکرات نیز بخشی از رسانهها، ذهن را به این آستانگی میرسانند که: “هرگونه مذاکره با آمریکا در هر موضوعی به معنای شکست گفتمان انقلاب اسلامی است!”
🔸️ و با بارش فکری اینچنین دیدگاهی، ذهن جوان علاقهمند به انقلاب اسلامی را با بازنشر اخبار مذاکرات، مُثله میکنند. 📌بایستی از ابتدا هُشیارانه رفتار نموده و هرگز ذهن خود را در آستانگی پذیرش هر گزارهای قرار نداد.
📌اینجاست که از اژدهای مهیب برخی رسانهها، چیزی جز شلنگ و تخته باقی نخواهد ماند.
📚مراقب نیرنگ و حیله های رسانه ایی که بخشی از جنگ گسترده رسانه هست باشی